lördag 25 december 2010

Vem handlar det om egentligen?

GOD JULDAG!

Juldagen - på många sätt årets bästa dag!
Julafton med allt bestyr är över. Barnen har mycket att leka med, vi vuxna kan bara slöa och njuta av ledighet.
Men det viktigaste skälet: i dag firar vi att Jesus föddes, att Gud blev människa! Vilken grej: en allsmäktig Gud som väljer att bli som vi, leva som vi och dö som vi för att rädda oss från det onda! Och dessutom uppstå från det döda, bli levande igen för att visa att segern är Hans och ingen annans! Kan man annat än vara tacksam?!

Tyvärr har julens fokus förskjutits från Honom till oss... det är som att vi firar vår egen förträfflighet och köpstarkhet...

På bilden ståtar årets jultall hos fam Holmlund, ett mästerverk av min T byggt på ett mästerverk av skaparen själv!
Tavlan bakom föreställer Jesus när han sitter och ser ut över Genesarets sjö. När jag tog bilden insåg jag att tallen helt skymmer tavlan och började tänka att så är det nog med julen i dag: allt runtomkring skymmer julens verkliga budskap...
Men igårkväll i soffan gjorde jag en annan insikt för då såg jag tallen och tavlan från ett annat håll: med ett annat perspektiv behöver inte det runt omkring skymma julens huvudperson, då kan det faktiskt bli en del av hyllandet av Kungen själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar